fbpx

Lietanie je každým rokom bezpečnejšie, ubudlo škôd aj úmrtí. Výnimkou je Rusko

Reklama
Ilustračné foto. Zdroj: FOTO TASR/AP

Lietanie je vo väčšine štátov sveta každým rokom bezpečnejšie. Potvrdili to aj minuloročné štatistiky, a to aj napriek opakovaným problémom, ktoré mali lietadlá od výrobcu Boeing. Jednou z mála minuloročných výnimiek bola bezpečnosť letovej prevádzky na území Ruska. Tá sa totiž aj kvôli trvajúcim sankciám zo Západu medziročne znížila.

Podľa nemeckej poradenskej spoločnosti Jacdec, ktorá sa zameriava na skúmanie bezpečnosti letovej prevádzky, došlo v minulom roku na palubách osobných lietadiel k 124 úmrtiam. Až na rok 2017 sú to najpriaznivejšie výsledky za posledných desať rokov. V minulom roku sa zároveň u lietadiel medziročne o 12 % znížil počet totálnych škôd, informovala agentúra Bloomberg.

Oproti zvyšku sveta však vlani riešilo množstvo problémov Rusko. Sankcie zo strany Spojených štátov amerických a Európskej únie totiž tamojším aerolíniám sťažili prístup k potrebným dielom na účely údržby. Počet incidentov, ktoré mali negatívny vplyv na letovú bezpečnosť, sa na území Ruska v minulom roku medziročne zdvojnásobil. Celkom ich bolo 81.

Jedno lietadlo Rusi rozobrali

V jednom prípade bol Airbus A320 spoločnosti Ural Airlines dokonca rozobraný na náhradné diely, a to potom, čo kvôli problémom s hydraulikou muselo lietadlo na svojej poslednej trase núdzovo pristáť. Problémy mala v Rusku napríklad aj spoločnosť Air India. Kvôli problémom s motorom jeden z jej spojov uviazol počas dvoch dní na ruskom Ďalekom východe.

Aj napriek sankciám sa však aj v Rusku vlani podarilo znížiť počet obetí leteckých nehôd. „Zatiaľ nevnímame, že by sa sankcie v ruskom civilnom letectve negatívne premietli do nárastu smrteľných nehôd. Podobné embargá však väčšinou neznamenajú, že by sa v podstate zo dňa na deň začali objavovať veľké letecké katastrofy. Prevádzková spoľahlivosť lietadiel degraduje pomalšie,“ komentuje výsledky analýzy zakladateľ a výkonný riaditeľ spoločnosti Jacdec Jan-Arwed Richter.

Jediná smrteľná ruská havária, ktorú v minulom roku nemecká spoločnosť Jacdec zaznamenala, pravdepodobne súvisela s výbuchom na palube, pri ktorom koncom augusta zahynul žoldnier Jevgenij Prigožin a ďalších deväť cestujúcich v súkromnom lietadle.

Rusko sa usiluje o zrušenie sankcií

Moskve sa každopádne protiruské sankcie v oblasti letectva nepáčia a podala sťažnosť na Medzinárodnú organizáciu pre civilné letectvo s tým, že ohrozujú bezpečnosť letovej prevádzky. Ruskí úradníci sa chýbajúce diely snažia medzitým nahradiť tým, že náhradné diely do lietadiel dopytujú na trhoch v spriatelených ekonomikách, medzi ktoré sa radia napríklad Spojené arabské emiráty.

Okrem Ruska ale majú problém s bezpečnosťou letovej prevádzky aj niektoré ďalšie krajiny. Dlhodobo s týmto fenoménom bojujú aj Spojené štáty americké, a to najmä v súvislosti s opakovanými technickými problémami lietadiel Boeing. Problémy má aj Japonsko. To sa počas tohtoročného januára rozhodlo navýšiť počet zamestnancov, ktorí by s riadením letovej prevádzky v krajine pomáhali.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie