Čínski vedci dosiahli prelom v oblasti polovodičových lítiových batérií, ktoré by mohli výrazne zmeniť trh s elektrickými vozidlami. Výskumníci z Čínskej univerzity vedy a techniky vyvinuli novú batériu, ktorá je cenovo dostupnejšia než súčasné batérie novej generácie, pričom jej cena je menej ako 10 % ich ceny, avšak jej výkon je rovnako dobrý.
Polovodičové batérie sú považované za budúcnosť technológie nabíjateľných batérií vďaka ich rýchlejšiemu nabíjaniu, lepšiemu výkonu a vyššej bezpečnosti. Jedným z hlavných problémov bolo nájsť dostatočne vodivý pevný materiál pre veľké batérie. Nová batéria využíva pevný materiál ako elektrolyt, čo znižuje jej objem, hmotnosť a riziko požiaru.
Výskumný tím predstavil nový pevný elektrolyt s názvom LPSO, ktorý sa syntetizuje z dvoch lacných zlúčenín, čím sa výrobná cena znižuje na 14,42 dolára (takmer 13,50 eur) za kilogram. To je menej ako 8 % nákladov na suroviny iných sulfidových pevných elektrolytov, ktoré zvyčajne presahujú 195 dolára (asi 180 eur) za kilogram.
Batéria vyrobená s LPSO a kovovým lítiom dokáže pri izbovej teplote fungovať viac ako 4200 hodín.
Čo to znamená pre globálny priemysel elektrických vozidiel
Vývoj LPSO umiestňuje Čínu do popredia v pretekoch o komercializáciu polovodičových batérií, čo je cieľ, ktorý sledujú aj hlavní hráči v priemysle, ako japonská Toyota a juhokórejský Samsung, informuje techtimes.com.
Obe spoločnosti investovali značné prostriedky do výskumu a vývoja polovodičových batérií a plánujú uviesť svoje úplne polovodičové batérie na trh do roku 2027.
V januári Peking spustil Inovačnú platformu pre spoluprácu na polovodičových batériách v Číne, konzorcium, ktoré zahŕňa vládu, akademickú obec a priemyselných gigantov ako CATL a BYD.
Táto iniciatíva má za cieľ vytvoriť dodávateľský reťazec polovodičových batérií do roku 2030, čím sa zabezpečí, že Čína zostane lídrom v technológii batérií novej generácie.