fbpx

V susednej krajine používajú jednoduchý spôsob, ako donútiť vodičov spomaliť. Je účinnejší než radar

Ilustračné foto. Zdroj: Freepik, TASR/Jaroslav Novák

Na cestách stretávame aj vodičov, ktorí skúšajú, aké výkonné je ich vozidlo, a tak sa neboja prekročiť rýchlosť o pár kilometrov, niekedy až o desiatky kilometrov. Na nezodpovedných šoférov sa obce snažia posvietiť, aby ich prinútili dodržiavať predpisy. Niektoré obce dávajú do praxe prvok, ktorý sa na pretekárov dokonale zameria.

Radi stláčate silnejšie plynový pedál, aby ste sa do cieľa dostali rýchlejšie? Obmedzenia rýchlosti v mestách či obytných zónach nie sú nadarmo a hoci ich niektorí vodiči nerešpektujú, obce vymýšľajú rôzne spôsoby, ako docieliť vyššej bezpečnosti na cestách.

Retardéry, merania vytýčených úsekov, radary, alebo panely s blikajúcim ukazovateľom rýchlosti. V susednej krajine sa snažia o bezpečnosť najrôznejšími spôsobmi.

Aj keď nejde o úplne nový fenomén, v poslednej dobe hojne pribúda takzvaných dynamických semaforov vybavených videodetektormi.

Hoci je semafor bežne známy vo svete, v Česku sa stáva populárnym vďaka vylepšeniu, ktoré je prispôsobené práve pre pretekárov.

Jeho výhodou je, že nezdržuje šoférov jazdiacich podľa predpisov, ale sa zameriava iba na rýchlejšie autá, ktoré si musia potom chvíľu počkať, informuje portál autosalon.tv. A ako sa ukazuje, je to mnohokrát účinnejšie, než akékoľvek iné zariadenia.

Dynamické, alebo spomaľovacie semafory, fungujú na jednoduchom princípe. V predvolenom režime svieti na červeno. V momente, keď sa blíži auto, videodetektor zmeria jeho rýchlosť a podľa toho sa upraví farba na semafore.

Pokiaľ sa vozidlo približuje povolenou rýchlosťou, obvykle do 50 km/h, rozsvieti sa na semafore zelená. Akonáhle ale prichádza vyššou ako povolenou rýchlosťou, zostane svietiť červená. To vodiča pochopiteľne donúti spomaliť, často aj úplne zastaviť.

Podobný systém môže byť inštalovaný aj na menej rušných priechodoch pre chodcov, kde nielenže prinúti auto spomaliť, ale zároveň umožní chodcovi bezpečne prejsť.

Existujú ale aj semafory s opačným chodom, ako napríklad semafor z obce Ořech. Ten svieti stále zeleno (pokiaľ ho neaktivuje chodec), červené svetlo sa rozsvieti vo chvíli, keď systém zaznamená auto, ktoré ide rýchlejšie ako 30 km/h.

Na optimalizáciu chodu týchto semaforov slúži videodetektor, ktorý monitoruje bočné vjazdy na komunikáciu, prípadné tvorby kolón či iných kolíznych situácií. Videodetekcia ďalej umožňuje klasifikovať vozidlá prechádzajúce v oblasti semaforu v oboch smeroch (počítanie vozidiel, ich rýchlosť a kategorizácia).

Otázkou je, či vodič, ktorý bude semafor ignorovať, dostane pokutu z kamery. Jednoduchým vyfotografovaním auta prechádzajúcim na červenú to nie je možné.

„Vzhľadom na to, že funkciou samostatne inštalovaných svetelných signalizačných zariadení na obmedzenie rýchlosti vozidiel je spomaliť či zastaviť vozidlá idúce nedovolenou rýchlosťou, nezodpovedá také zariadenie popisu svetelných signálov stanovených v zákone o cestnej premávke,“ vysvetlila policajná hovorkyňa Hana Rubášová.

V podobnom zmysle kedysi komentoval spomaľovacie semafory aj policajný dopravný inžinier Pavel Roudenský. „My z nich dostávame iba štatistické údaje, aby sme boli schopní posúdiť, či zariadenie funguje a tiež, aby sme mohli na určité miesta a v určitú dennú dobu smerovať výkon služby,“ uviedol pre portál Deník.

Treba ale podotknúť, že pokutu je aj tak možné dostať. Stačí, aby sa v blízkosti nachádzala policajná hliadka, ktorá prechádzanie na červenú zaznamená a problém je na svete. Z pohľadu zákona je totiž jazda na červenú pomerne tvrdo trestaný priestupok. Rozhodne nie je na mieste dynamické semafory akokoľvek ignorovať.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie