Projekt ESMO je príkladom plytvania financiami a zlyhania vnútornej kontroly

Na snímke v¾avo predseda Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) ¼ubomír Andrassy poèas tlaèovej konferencie na tému - Flexibilita ako nástroj zvládania krízových situácií. Nové zistenia z poslednej kontroly zameranej na funkènos a efektivitu ïalšieho štátneho elektronického systému 26. mája 2023 v Bratislave. FOTO TASR - Jakub Kotian
Zdroj foto: TASR

Elektronický systém monitoringu obvinených a odsúdených osôb (ESMO) preverovali slovenskí kontrolóri po šiestich rokoch od jeho sprevádzkovania druhýkrát. V priemere bol počas tohto obdobia využitý na 10 %. Je príkladom zlyhania vnútornej kontroly a plytvania európskymi a verejnými zdrojmi. Na piatkovej tlačovej konferencii o tom informoval predseda Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR Ľubomír Andrassy.

Deň monitorovania odsúdenej či obvinenej osoby stál štát podľa NKÚ 150 eur. NKÚ tiež skonštatoval, že výdavky na investície, prevádzku a riadenie elektronického monitoringu boli po šiestich rokoch fungovania o 35,6 milióna eur vyššie ako výdavky na odsúdených, ak by nebol elektronický monitoring vôbec implementovaný do praxe. Do projektu išlo celkovo viac ako 50 miliónov eur.

„Toto je príklad, keď nemá byť vyvodzovaná len pracovnoprávna, ale aj trestnoprávna zodpovednosť,“ povedal Andrassy. Problém vidí aj v tom, že SR nevie udeľovať alternatívne tresty, ktoré od roku 2006 povoľuje nová legislatíva o alternatívnych trestoch. Národný projekt mal pritom vyriešiť aktuálne problémy, ktoré spočívali v absencii elektronických služieb pre oblasť bezpečnosti obyvateľstva, v nízkej miere udeľovania alternatívnych trestov a v dlhodobej nedostatočnej kapacite väzenstva v podmienkach SR.

Andrassy upozornil aj na to, že už v rámci štúdie uskutočniteľnosti boli zle nastavené základné parametre národného projektu. Štúdia totiž podľa Andrassyho nezohľadnila všetky technické špecifiká a nevhodne boli tiež nastavené merateľné ukazovatele.

Zmluva o poskytnutí nenávratného finančného príspevku tiež nemala byť počas šiestich rokoch zásadne menená. Po uskutočnení verejnej súťaže sa však menila štyrikrát. Aj nevhodný výber niektorých zakúpených monitorovacích zariadení a ich nízke využívanie bol dôvod, prečo nebola ekonomická návratnosť projektu dosiahnutá.

Ďakujeme, že nás čítate.

Ak máte zaujímavé nápady na témy, o ktorých by sme mohli písať alebo ste našli v článku chyby, neváhajte nás kontaktovať na [javascript protected email address]

Ficova IV. vláda
Zo zahraničia
Z domova
Kultúra a showbiznis
Ekonomika a biznis
Šport
TV Spark
Najčítanejšie